Modernizacja al. Jana Pawła II i ul. T. Chałubińskiego

Inwestycja, realizowana przez Zarząd Dróg Miejskich, oznacza intensywne prace na obu jezdniach al. Jana Pawła II pomiędzy rondami ONZ i Czterdziestolatka. Pojawią się nowe przejścia naziemne, droga dla rowerów, chodniki i szpalery drzew. Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, tak, aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po 3 pasy ruchu do jazdy prosto w obie strony. Tyle samo pasów ruchu jest obecnie na odcinkach na północ i na południe od przebudowywanego fragmentu. Inwestycja wiąże się jednak z likwidacją niektórych odcinków pasów ruchu na innych odcinkach przebudowywanej trasy. Zawsze są to zmiany dobrze uzasadnione i przemyślane. Np. na jezdni w kierunku Mokotowa zjazd z ronda ONZ będzie jak dotychczas odbywał się trzema pasami ruchu. Likwidowany jest 4. pas, który zaczyna się na przejściu dla pieszych przy rondzie, a także 5. pas, który zaczyna się 50 metrów dalej. Zwężenie jezdni w tym miejscu umożliwi kierowcom wyjazd z ul. Złotej bezpośrednio na estakadę – dziś jest to zabronione, bo trzeba pokonać aż 3 pasy ruchu. Wlot na rondo Czterdziestolatka zostanie zwężony z 4 do 3 pasów ruchu. Likwidowany jest pas do jazdy na wprost przez rondo. Jest to niezbędne, aby wyznaczyć przejście dla pieszych. Pozostaną 2 pasy do skrętu w lewo – to najbardziej obciążona relacja. Wylot z ronda Czterdziestolatka zostanie zwężony z 11 do 6,2 metra, ale liczba pasów ruchu pozostanie bez zmian. Będą tu dwa pasy.
Duże zmiany czekają rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią. Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością.
Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Liczba drzew wzdłuż alei wzrośnie blisko dwukrotnie. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów, bylin, zasiane zostaną też nowe trawniki.
Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa. Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka i doprowadzona aż do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do 3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej.
Koniec inwestycji planowany jest na listopad 2020 r.

Dzielnica: 
Początek procesu inwestycyjnego: 
2018-01-02
Koniec procesu inwestycyjnego: 
2020-11-30
Ulica: 
al. Jana Pawła II
Od ulicy: 
Rondo ONZ
Do ulicy: 
ul. Nowogrodzka
Naruszenia: 
chodnik, wjazd, parking, zatoka, jezdnia, trawnik, tramwaj
Link www: 
www.zdm.waw.pl