Zmiana organizacji ruchu na rondzie Dmowskiego

Drogowcy zmienili organizację ruchu na rondzie R. Dmowskiego. Sprzęt i pracownicy przenieśli się w Al. Jerozolimskie. Kierowcy mają węziej.

Węziej przed rondem 

Kierowcy nie mogą korzystać ze skrajnych prawych pasów w Al. Jerozolimskich na odcinku od ul. Kruczej do ul. Poznańskiej. Skręt w prawo w ul. Marszałkowską odbywa się z sąsiednich pasów - z których wcześniej można było jechać tylko na wprost (taka możliwość nadal jest utrzymana). W rejonie prac obowiązuje będzie zakaz parkowania, także na wyznaczonych miejscach postoju.

Dojeżdżający ul. Marszałkowską do ronda z obu stron mają do dyspozycji po cztery pasy ruchu: prawy do jazdy prosto i skrętu w prawo, dwa do jazdy prosto i jeden dla skręcających na rondzie w lewo.

Utrudnienia na ul. Poznańskiej

Jezdnia ul. Poznańskiej, na długości ok. 50 m od Al. Jerozolimskich, została zawężona do 3 m. Na tym odcinku wygrodzone są także chodniki. Piesi mogą się poruszać chodnikiem o szerokości 2 m od strony budynku hotelu.

Na tym odcinku został ustawiony znak zakazujący parkowania, także na wyznaczonych miejscach postoju. Taka organizacja będzie obowiązywać do 19 listopada.

Poprawa dostępności  

Zmiany na rondzie Dmowskiego w centrum stolicy dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:  

  •  przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;  
  • przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);  
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);  
  • przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.  

Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.  

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.  

Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą Alej Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi. 

Nowe Centrum Warszawy  

Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego stanowią jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. To spójny program, który ma uczynić tę część miasta zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach NCW mają znacznie podnieść jakość korzystania z przestrzeni miejskiej przez mieszkańców stolicy. 

Rozstrzygnięto już konkurs na koncepcję przebudowy okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej (na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej), które poprzedzą inwestycję związaną z przebudową ulicy. 


Komunikacja: 
Zmiany odczuwają również korzystający z przystanku autobusowego „Centrum 05”. Został on zawieszony, a w jego zastępstwie uruchomiony jest przystanek zastępczy „Centrum 55”, zlokalizowany ok. 70 m. za przystankiem w lokalizacji stałej.

W zastępstwie zawieszonego przystanku „Centrum 06” uruchomiony został przystanek zastępczy „Centrum 56”, zlokalizowany ok. 120 m. za przystankiem w lokalizacji stałej.

Więcej informacji: www.wtp.waw.pl.
Początek: 
2021-10-26
Koniec: 
2021-12-31